Probiotica voeding Voedingssupplementen

Waarom probiotica zo belangrijk voor je zijn?

Waarom Probiotica zo belangrijk voor je zijn

Deze video van Puori over Pro-biotica is in het Engels. Hieronder kan je op je gemakje de samenvatting van de video lezen, die we voor jou vertaald hebben in het Nederlands.

De gezonde bacteriën in onze darmen, worden microbiotica genoemd. In verhouding tot de ‘gewone’ lichaamscellen zijn dat er ongeveer tien keer zo veel. In feite leven er ongeveer honderd biljoen (100.000 miljard) bacteriën in onze darmen. Het nut en belang van deze bacteriën wordt steeds duidelijker. De bacteriën vormen een essentieel onderdeel van onze gezondheid. Ze zijn zelfs zo belangrijk dat sommige wetenschappers de darmflora tegenwoordig aanduiden als het ‘vergeten orgaan’. Met name vanwege de belangrijke rol die het heeft binnen het immuunsysteem (1).

De gezondheid van de darmen geeft ons een goed beeld van onze algehele gezondheid. De darmflora helpen het immuunsysteem door binnendringende ziekteverwekkers te bestrijden, maar ook door de vriendelijke bacteriën juist toe te laten.

Darmbacteriën zijn essentieel bij het verteren van voedsel. Bacteriën fermenteren vezels (2) en halen zo zoveel mogelijk energie uit de voedingsstoffen (3). In ruil daarvoor krijgen de darmbacteriën brandstof die ze zelf nodig hebben. Uit dit vezel-fermentatieproces ontstaat de benodigde energie voor metabole functies van je lichaam. Dat kan zijn om langer te sporten, maar bijvoorbeeld ook om te kunnen blijven focussen tijdens lange vergaderingen.

Studies hebben aangetoond dat de darmflora ook een belangrijke rol kunnen spelen bij het lichaamsgewicht. Een goede microbenbalans in de darmen schijnt positief te zijn voor het verminderen van lichaamsvet (4)

Bij de geboorte is je darmflora vingerafdruk al grotendeels bepaald. Tijdens je leven kan dit nog wel worden beïnvloed. Dat moet ook wel, want onze ‘hedendaagse’ levensstijl heeft er bij veel mensen toe geleid dat de microbensamenstelling niet divers genoeg is. Bijvoorbeeld onder invloed van antibiotica, of door veranderingen in voedingsgewoonten – bijvoorbeeld door te weinig vezels te eten – en doordat we te weinig ‘natuurlijke bacteriën’ in onze omgeving hebben.

Hoe kan je jouw darmgezondheid verbeteren?

Door regelmatig te sporten / te bewegen, door goed te slapen en door goed om te gaan met stress (6). Deze factoren hebben een belangrijk en positief effect op je darmflora. Voeding speelt een grote rol bij het verbeteren van de diversiteit. Het eten van gefermenteerd voedsel, zoals yoghurt, kefir, of kimchi, maar bijvoorbeeld ook het drinken van kombucha hebben gunstige effecten op je darmflora. (7)

Voedingsmiddelen met “pre-biotische” vezels (niet te verwarren met pro-biotisch) bevatten de eerder genoemde fermenteerbare vezels die darmbacteriën voorzien van de juiste brandstof om zich te kunnen vermenigvuldigen en te gedijen (8). Prebiotica vind je bijvoorbeeld in asperges, uien en prei.

Als je kiest voor een probiotisch supplement, kies dan voor een product van hoge kwaliteit, dat ook prebiotische vezels bevat.

Referenties:

  1. “Minireview: Gut microbiotica: het verwaarloosde endocriene orgaan” Clarke, Gerard et al. (2014)
  2. “Microbiota metaboliet vetzuren met korte ketens, GPCR en inflammatoire darmaandoeningen” Sun, Mingming et al. (2016
  3. “Fecale concentraties van bacterieel afgeleide vitamine K-vormen worden geassocieerd met darmmicrobiotica-samenstelling, maar niet met plasma- of fecale cytokineconcentraties bij gezonde volwassenen” Karl, J Philip et al. (2017)
  4. “Rol van darmmicrobiotica in de etiologie van obesitas: voorgestelde mechanismen en literatuuroverzicht” Khan, Muhammad Jaffar et al. (2016)
  5. “Darm microbioom van de Hadza hunter-gatherers.” Schnorr, Stephanie L., et al. (2014)
  6. “De impact van voeding en levensstijl op de darmflora en de menselijke gezondheid.” Conlon, Michael en Anthony Bird. (2015)
  7. “Probiotica en hun gefermenteerde voedingsproducten zijn gunstig voor de gezondheid.” Parvez, S., et al. (2006)
  8. “Dieetmodulatie van de menselijke darmflora: introductie van het concept van prebiotica.” Gibson, Glenn R. en Marcel B. Roberfroid. 1995

 

 

Puori SB3 – Probiotica met Vitamine C Voedingssupplementen behoren tot de best verkrijgbare voedingssupplementen en zijn vervaardig uity natuurlijk bron.

Puori Voedingssupplementen

Loading...
Puori Probiotica SB3 Voedingssupplementen


Puori SB3 Probiotica (+ Vitamine C)

Gezondheid en je goed voelen beginnen van binnen. SB3 is ontwikkeld als unieke formule om jouw darmen in goede gezondheid te houden. Je darmen bevatten biljoenen “goede” bacteriën, van verschillende soorten. Ze dienen als eerste verdedigingslinie tegen ongewenste ziektekiemen. SB3 ondersteunt de natuurlijke balans van je darmflora.
___
Gebruik: Neem een sachet per dag, opgelost in water, bij voorkeur bij het ontbijt.

€ 40,00


Inhoud: 30 Puori Probiotica SB3 sachets

 40,00
Puori Collageen Peptiden CP1 Voedingssupplementen


Puori CP1 - Collageen peptiden - 30 porties

Met Puori CP1 kom je makkelijk en eenvoudig aan je dagelijkse hoeveelheid Collageen. Voedselbronnen met collageen zoals botten, pezen en ander bindweefsel worden in veel kleinere hoeveelheden gegeten dan vroeger. CP1 is de perfecte manier om ervoor te zorgen dat je lichaam de juiste vitale bouwstenen krijgt die je mogelijk mist bij een typisch westers dieet met veel mager vlees, zuivel en plantaardige eiwitbronnen.
___
Gebruik: Mix 1 schepje in een willekeurig drankje (smaakloos).

€ 29,50


Inhoud: 300 gram (30 porties collageenpoeder)

 29,50

Alle voedingssupplementen bekijken? klik dan hier